Slanger og stiger spil er et smukt håndlavet traditionelt familiebrætspil i træ med prægede slanger og stiger.
Hvert felt har braille nummerering (engelsk system) og de to pinde er formet forskelligt på toppen for at gøre det nemmere at spille.
Et spil for to personer
Spillets formål:
Formålet med spillet er at være den første spiller, der når slutningen, ved at
bevæge sig hen over brættet fra felt 1 nederst til venstre til det
sidste felt 100 øverst til venstre.
Brættet går frem og tilbage, så
du bevæger dig fra venstre mod højre hen over den første række,
derefter til den anden række og fra højre mod venstre osv.
Nummereringen på felterne er i braille samt tryk.
Sådan spiller du
Hver spiller starter med deres pind i felt nummer et i nederste venstre hjørne af brættet.
For at afgøre, hvem der går først, skal hver spiller slå med en terning for
at se, hvem der får det højeste tal. Den, der slår det højeste tal, får
første tur.
Hvis det samme tal slås, så skal der slåes om.
Spillerne skiftes til at slå terningen og flytte deres brik hen over og op ad brættet.
Følg tallene på brættet for at se, hvordan man bevæger sig fremad. Hvis du
for eksempel slår en 5’er, og du er på felt nummer 11, skal du flytte
din spillebrik til felt nummer 16.
Hvad skal man gøre, hvis du lander på en slange og en stige?
Stigerne på spillebrættet giver dig mulighed for at bevæge dig opad
og komme hurtigere fremad. Hvis du lander præcis på et felt, der viser
bunden af en stige, kan du flytte din spillebrik helt op til feltet
øverst på stigen.
Hvis du lander øverst på en stige eller et sted i midten, skal du bare blive stående. Du bevæger dig aldrig ned ad stiger.
Glid ned ad slanger. Slanger flytter dig tilbage på brættet,
fordi du skal glide ned ad dem. Hvis du lander præcis øverst på en
slange, skal du skubbe din spillebrik helt ned til feltet nederst på
slangen. Hvis du lander på et felt, der er i midten eller nederst på en
slange, skal du bare blive stående. Du glider kun ned, hvis du lander
på det øverste felt af en slange.
Hvis du slår en sekser, får du en ekstra tur.
Først flytter du din brik seks felter fremad og derefter slår du
terningen igen. Hvis du lander på slanger eller stiger, skal du følge
ovenstående instruktioner for at bevæge dig op eller ned. Og derefter
slå igen for at tage din ekstra tur. Så længe du bliver ved med at slå
seksere, kan du fortsætte med at bevæge dig.
Sådan vinder du
Den første person, der når det højeste felt på brættet, felt 100, vinder.
Men der er et twist. Hvis du slår for højt, preller din brik af det sidste felt og flytter sig tilbage.
Du kan kun vinde ved at slå det præcise antal, der er nødvendigt for at lande på det sidste felt.
For eksempel: Hvis du er på felt 99 og slår 5, skal du flytte din brik til
100 (et træk) og derefter hoppe tilbage til 99, 98, 97. 96 Hvis felt 96
er en stige eller et slangehoved, skal du klatre eller glide som
sædvanligt.









